Virusai ir bakterijos dažnai mums asocijuojasi tik su ligomis, infekcijomis ir baime. Tačiau Šiaulių techninės kūrybos centre surengtos kūrybinės dirbtuvės parodė, kad net šios mikroskopinės būtybės gali tapti įkvėpimu menui ir mokslo pažinimui.
7–8 klasių mokiniai iš Dubysos aukštupio mokyklos įsitraukė į dirbtuves „Virusai, bakterijos ir menas“, kuris buvo Šiaulių techninės kūrybos centro vykdomo „TechArt“ projekto dalis. Šį projektą dalinai finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Šiaulių miesto savivaldybė, siekiant skatinti kūrybiškumą, pažinimą ir parodyti, kaip STEM sritys ir menas gali susilieti į vieną įdomią ir prasmingą ugdymo erdvę.
Dirbtuvių pradžioje mokiniai gilinosi į teoriją – sužinojo, kokias funkcijas organizme atlieka kraujas, kaip baltieji kraujo kūneliai kovoja su įsibrovėliais, kaip bakterijos dauginasi ir netgi padeda žmogaus organizmui. Aptartos ir virusų ypatybės – kaip jie užgrobia ląsteles, verčia jas dauginti savo kopijas, kaip virusai plinta ir kodėl kai kurie jų, pavyzdžiui, SARS-CoV-2 ar Ebolos virusas, gali būti itin pavojingi. Mokiniams patiko bakteriofago T4 forma, kuri primena mikroskopinį „molekulinį vorą“, adenoviruso geometrinė struktūra ir Ebolos viruso siūliška išvaizda.
Praktinės dalies metu, jie, pasitelkę makrofleksą ir fluorescencinius dažus, kūrė savo mikroorganizmų instaliacijas – padidintus virusus ir bakterijas. Vieni bandė atkurti vingiuotus Ebolos virusus ar bakteriofagus, kiti improvizavo kurdami savo „fantazijos mikrobą“.
Vakare, šviečiant UV lempoms, šios spalvingos bakterijos ir virusai atgijo visomis vaivorykštės spalvomis. Tokios patirtys – puikus būdas susieti STEM mokslus su menu ir pažinimu.
Dėkojame Lietuvos kultūros tarybai ir Šiaulių miesto savivaldybei už projekto finansavimą
Dirbtuves vedė Gintautas Jazdauskas ir Julija Muningienė.