Kūryba, kuri pasiekia kiekvieną. Kaip STEAM veiklos atveria duris visiems vaikams?
Šiaulių techninės kūrybos centras kasdien įgyvendina vieną svarbiausių šiuolaikinio švietimo pažadų – užtikrinti, kad kiekvienas vaikas, nepriklausomai nuo savo gebėjimų, galėtų dalyvauti kokybiškame ugdymo procese. Centre vykdomos neformaliojo švietimo STEAM veiklos – nuo robotikos iki inžinerijos ar dizaino – ne tik lavina techninius įgūdžius, bet ir ugdo kritinį mąstymą, kūrybiškumą bei bendradarbiavimą. Svarbiausia – šios veiklos atviros ir pritaikytos visiems, įskaitant specialiųjų ugdymosi poreikių (SUP) turinčius vaikus.
STEAM ugdymas tampa įtraukiančiu tuomet, kai atliepia realius poreikius
Remiantis Centre patvirtinta ugdytinių individualios pažangos ir pasiekimų vertinimo ir skatinimo tvarkos aprašu, SUP mokinių pasiekimai vertinami ne lyginant su kitais, o atsižvelgiant į jų asmeninę pažangą. Tokiu būdu kiekvienas žingsnis į priekį tampa reikšmingas. Vertinimo procesas grindžiamas pozityviu požiūriu į vaiko augimą ir leidžia atskleisti net subtiliausius pokyčius – nuo gebėjimo užmegzti kontaktą iki savarankiško sprendimo sukonstruoti mechanizmą.
Dar daugiau – mokytojai planuodami veiklas, vadovaujasi rekomendacijomis dėl darbo su SUP vaikais, kuriose akcentuojama aiški veiklos struktūra, vizualinė pagalba, sensorinių poreikių atliepimas. Tai leidžia kurti tokį ugdymosi procesą, kuriame mokinys ne tik dalyvauja, bet ir jaučiasi sėkmingas. Veiklos dažnai organizuojamos žingsnis po žingsnio, remiantis konkretumu, o STEAM pasaulis tampa prieinamas – ne bauginantis, o kviečiantis tyrinėti.
Atvirumas – tai ne papildoma priemonė, o vertybė
Centre sukurta struktūra, padedanti mokytojams taikyti individualias priemones: nuo papildomų užduočių ciklų iki pokalbių su mokiniais bei jų tėvais. Kiekvieno vaiko pasiekimai dokumentuojami – TAMO sistemoje, pažangos lentelėse, o metų pabaigoje – ir programos baigimo pažymėjime (pažymėjimai išduodami, jei vaikas programoje dalyvavo ne mažiau 4 metų ir įgijo pasirinktos veiklos kompetenciją arba programoje dalyvavo dvejus metus iš eilės ir įgijo pagrindinius pasirinktos veiklos gebėjimus). Net ir simbolinis pažymėjimas, kurį įteikiame savo mažiausiams ugdytiniams (ikimokyklinio ugdymo įstaigų PUG vaikučiams) tampa reikšminga pripažinimo forma: „Aš baigiau. Aš galiu.“
Svarbu ir tai, kad mokytojų kvalifikacija nuolat stiprinama – Centre vyksta metodiniai aptarimai, analizuojami konkretūs atvejai, teikiamos rekomendacijos. Tokia profesinė bendrystė padeda ugdytojams jaustis užtikrintai ir kurti aplinką, kurioje kiekvienas vaikas gali mokytis savitu būdu.
Atviras visiems – ne šūkis, o praktika
STEAM veiklose labai svarbi vaiko patirtis, smalsumas ir drąsa bandyti. Šiaulių techninės kūrybos centras tiki, kad technologijos ir mokslas turi būti ne privilegija, o teisė – įdomi, pasiekiama, įtraukianti visus. Ir kai vaikas, kuris nemėgo garsų ar greitų pokyčių, savarankiškai sukonstruoja judantį objektą – tai daugiau nei technologinė sėkmė. Tai žmogaus augimas.
Būtent tokias istorijas Centre siekiama kurti kasdien. Todėl mūsų durys – visada atviros kiekvienam vaikui. Nes kiekvienas jų yra vertas kurti.
Šiaulių techninės kūrybos centro komanda
